Zapraszamy Was do udziału w pierwszym takim wydarzeniu w stolicy! Takich spotkań jeszcze nie było w Warszawie. Organizowane przez mieszkańców dla mieszkańców.
Chcielibyśmy poznać Twoją opinię na temat:
- zmiany kierunku jazdy na ulicach w okolicy Ursynowska-Kazimierzowska-Racławicka-Puławska. Nowe propozycje przygotowane przez ekspertów i ekspertki eliminują ruch tranzytowy, który powoduje popołudniowe korki w okolicy. Po zmianie, każdy będzie mógł wjechać do kwartału, jednak uspokoi to ruch w okolicy.
- strefy zamieszkania: dla lokalnej społeczności oznaczałaby ona większe bezpieczeństwo pieszych, zwłaszcza dzieci, osób starszych oraz rowerzystów.
- strefy kiss and ride przed pobliską szkołą.
Dlaczego proponujemy zmiany?
Każdy, kto mieszka przy ulicach Ursynowskiej, Racławickiej, Olkuskiej czy Bałuckiego w obszarze między ulicami Kazimierzowską i Puławską wie, że w godzinach szczytu tworzą się na tych osiedlowych ulicach korki. Kierowcy zachęcani podpowiadanym przez nawigacje skrótem liczą, że przecinając nasze osiedle, zyskają na czasie. Pandemia była jedynie krótkim oddechem od uciążliwego ruchu. Ostatnie poluzowanie obostrzeń spowodowało szybki powrót korków na naszych ulicach.
Te samochody pojawiały się na naszych uliczkach nie dlatego, że ich kierowcy mieli u nas jakiś interes do załatwienia, ale przede wszystkim dlatego, że przeciskali się przez nasz kwartał próbując ominąć ul. Puławską i dostać się do ul. Dolnej. (to zdanie jest trochę powtórzeniem zdania „Kierowcy zachęcani…”)
Sznur samochodów pod oknami to nie jest tylko sprawa kierowców. Trudno czasem otworzyć okno, bo wdziera się hałas i zapach spalin pracujących silników. Poruszanie się pieszo tuż obok stojących w korku samochodów i wdychanie spalin jest nieprzyjemne i szkodliwe dla zdrowia, zwłaszcza dla dzieci i osób starszych. A do tego niełatwo jest wyjechać spod domu, czy dojechać do niego.
Na ulicy wypełnionej samochodami nie chodzi się wygodnie, szczególnie, kiedy jest się starszym, albo ma się do prowadzenia wózek z dzieckiem czy jedzie się na rowerze. Kiedy nie ma korka samochody jadą szybciej niż obowiązujące 30 km/h, przyspieszają od progu spowalniającego do następnego.
Takich zmian chce miasto – przygotujmy je po swojemu
To, co proponujemy jest motywowane chęcią zmiany kwartału w bardziej spokojne miejsce, sąsiedzką okolicę, której ulice nie są skupione na samochodach, ale na ludziach. Na tych ulicach toczy się część codziennego życia – możemy sprawić, że będzie nam wszystkich lepiej i zdrowiej.
Ograniczanie prędkości samochodów i ograniczanie tranzytu nie jest wyłącznie naszym pomysłem. Takie rzeczy na szerszą skalę chcą robić władze Warszawy. Dlaczego? Bo miejscy planiści chcą tworzyć bardziej przyjazne mieszkańcom kwartały. Bo samochody jeżdżące wolniej niż 30 km/h oznaczają mniej wypadków – szczególnie tych z udziałem pieszych. Samochody jadące jednostajnie wolnym tempem emitują mniej spalin a silniki pracują ciszej.
Dlatego w strategii Warszawa 2030 miasto zaplanowało, że będzie systematycznie wypychało samochody z osiedli na ulice pełniące funkcje tranzytowe. Na osiedla powinni wjeżdżać przede wszystkim ich mieszkańcy.
Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział również wprowadzenie tzw. stref Tempo 30 na wszystkich lokalnych ulicach, a w ostatnich wystąpieniach urzędników, te zapowiedzi są podtrzymywane.
W projektowanym nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy zaplanowane są rozwiązania uspakajające ruch samochodowy i oddające więcej przestrzeni ulicznej na potrzeby okolicznych mieszkańców oraz na potrzeby sklepików, kawiarni i rzemieślników. . Nasza propozycja wychodzi naprzeciw tym zapowiedziom – chcemy wspólnie, w sąsiedzkim gronie przygotować własną wersję uspokojenia ruchu na ulicach naszego kwartału.Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął też prace nad poszerzeniem strefy płatnego parkowania na Górnym Mokotowie. W ramach tego procesu odbędą się konsultacje z mieszkańcami na temat zmiany organizacji ruchu – będzie konieczne dostosowanie obecnych zasad do potrzeb strefy płatnego parkowania.
Oznacza to również rewizję miejsc przeznaczonych obecnie na postój samochodów. Nasza propozycja daje szansę przygotowania projektu odpowiadającego na potrzeby mieszkańców kwartału, którzy mają samochody. Mamy czas przygotować swoją propozycję.
We współpracy z socjologami i inżynierami chcemy sąsiedzko wypracować propozycje, które będą zgodne z przepisami dotyczącymi ruchu drogowego i nadchodzącymi zmianami w planowaniu przestrzennym, organizacji płatnego parkowania oraz wdrażania stref Tempo 30. Jednocześnie chcemy przygotować rozwiązania, które nie obciążą dzielnicy kosztami.
Wariant podstawowy
Proponujemy wprowadzenie zmian, które nie będą kosztowne i nie będą wymagały przebudowy czy remontu ulic. Jednocześnie pozwolą na pozbycie się nadmiaru przejeżdżających samochodów, które nie muszą się pojawiać w naszym kwartale.
Ul. Bałuckiego dziś jest jednokierunkową. Jeśli zmienimy kierunek ruchu tak, żeby jeździło się po niej od ul. Racławickiej do ul. Ursynowskiej sprawimy, że pozbędziemy się samochodów jeżdżących tranzytem. Po takiej zmianie na ul. Bałuckiego nadal będzie można zatrzymywać się samochodami tak, jak dziś. Do tego będzie możliwość jazdy rowerami w obu kierunkach.
Żeby samochody jadące dziś tranzytem nie przeniosły się na ul. Racławicką, proponujemy wprowadzenie na niej ruchu jednokierunkowego: od Puławskiej do Kazimierzowskiej. Taki zabieg pozwoli też na utworzenie pasa postojowego dla samochodów po północnej stronie – dzięki temu powstanie miejsce dla ok. 25 samochodów. Dwa miejsca proponujemy wyznaczyć, jako miejsca do tymczasowego postoju pod szkołą, na wysadzanie dzieci (strefa kiss&ride). Jednocześnie poprowadzenie kontraruchu dla rowerów doprowadzi do zmniejszenia prędkości przejeżdżających samochodów.
Na ul. Ursynowskiej można wytyczyć pas ruchu dla rowerów.
Wariant rozbudowany
Rozwiązania zaproponowane w wariancie rekomendowanym mogą być również rozszerzone.
Jednym z wariantów jest wprowadzenie parkowania na ul. Ursynowskiej po obu stronach. Takie rozwiązanie funkcjonowało już kilka lat temu. Zaletą byłoby nie tylko podniesienie liczby miejsc postojowych (nawet o 30 miejsc), ale także zmniejszenie prędkości samochodów, a dzięki temu podniesienie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu.
Drugą możliwą zmianą na ul. Ursynowskiej byłoby wprowadzenie parkowania ukośnego przy północnej stronie. W ten sposób przybędzie ok. 10 miejsc postojowych, a jezdnia zostanie zwężona – kierowcy będą jeździć wolniej.
Dodatkowym rozwiązaniem, które mogłoby zostać wprowadzone, byłoby utworzenie tzw. strefy zamieszkania na ul. Bałuckiego. Chodniki na Ursynowskiej i Racławickiej są dość szerokie i oddzielone od jezdni, więc piesi mogą się czuć bezpiecznie. Na Bałuckiego ta sytuacja jest trudniejsza – wprowadzenie tam strefy zamieszkania będzie wiązało się z koniecznością postoju w wyznaczonych miejscach (będzie ich tyle, co obecnie), a kierowcy będą zobowiązani przepuszczać pieszych na całej długości ulicy. Obowiązująca prędkość wyniesie 20 km/h.
Weź udział
Spotkania, na których wysłuchamy Waszych uwag odbędą się online i w punktach konsultacyjnych w okolicy.
- 31.05.2021
- 18:00
- Spotkanie informacyjne on-line
Spotkanie on-line odbyło się.
- 09.06.2021
- 15:00 - 18:00
- róg ul. Kazimierzowskiej i ul. Racławickiej
- 12.06.2021
- 11:00 - 14:00
- Park Dreszera
- 14.06.2021
- 16:00 - 19:00
- Grusza Walentego Ciechowskiego, róg ul. Bałuckiego i ul. Racławickiej
Swoje opinie możecie również wysyłać poprzez formularz lub mailem na adres strefa.mieszkancow@gmail.com
Dostępny jest już raport ze spotkań w ramach „Sąsiedzkich rozmów”.
PETYCJA DO BURMISTRZA DZIELNICY MOKOTÓW M.ST. WARSZAWY PANA RAFAŁA MIASTOWSKIEGO
ORGANIZATORZY
Strefa Mieszkańców
Strefa Mieszkańców to inicjatywa mokotowskich mieszkańców i lokalnych organizacji społecznych postulująca wprowadzenie stref zamieszkania na uliczkach osiedlowych Mokotowa. Priorytetem są ulice przy placówkach edukacyjnych aby uspokoić ruch, podnieść bezpieczeństwo dzieci, zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i poziom hałasu.
Polski Alarm Smogowy
Polski Alarm Smogowy (PAS) to inicjatywa zrzeszająca ruchy obywatelskie walczące o poprawę jakości powietrza w Polsce. PAS dąży do osiągnięcia jakości powietrza spełniającej normy obowiązujące w naszym kraju. Polski Alarm Smogowy jest organizacją ponadpartyjną, współpracującą z samorządami, organizacjami pozarządowymi i środowiskami naukowymi.
Warszawa Bez Smogu
Warszawa Bez Smogu (WbS) to inicjatywa powstała w 2016 r., która walczy o poprawę jakości powietrza w stolicy. Walczy z kopciuchami i zanieczyszczeniami samochodowymi. Udało się im doprowadzić do powstania pierwszej w stolicy stacji pomiarowej mierzącej zanieczyszczenia z kominów domów, a także do wprowadzenia programu dopłat do wymiany pieców przez m.st. Warszawa.
REALIZATOR KONSULTACJI
Głos Ulicy
“Głos Ulicy” firma zajmująca się profesjonalnie badaniami i realizacją procesów konsultacyjnych dotyczących przestrzeni publicznej m.in. skwerów, ulic, parków, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Specjalizuje się w nowatorskich projektach miejskich tj. parki kieszonkowe, woonerfy/podwórce miejskie, centra lokalne. Współpracuje z m.st. Warszawa, architektami, urbanistami.