Przejdź do treści

Sąsiedzkie rozmowy
Jakie ulice Górnego Mokotowa?

Weź udział w naszym wydarzeniu. Jesteśmy ciekawi Twojego zdania. Zapoznaj się z naszą inicjatywą. Ten projekt realizujemy oddolnie, w gronie sąsiedzkim. Udało nam się pozyskać fundusze, wspierają nas inżynierowie i socjolożki. Teraz czekamy na Twoją opinię

Zapraszamy Was do udziału w pierwszym takim wydarzeniu w stolicy! Takich spotkań jeszcze nie było w Warszawie. Organizowane przez mieszkańców dla mieszkańców

Chcielibyśmy poznać Twoją opinię na temat:

  • zmiany kierunku jazdy na ulicach w okolicy Ursynowska-Kazimierzowska-Racławicka-Puławska. Nowe propozycje przygotowane przez ekspertów i ekspertki eliminują ruch tranzytowy, który powoduje popołudniowe korki w okolicy. Po zmianie, każdy będzie mógł wjechać do kwartału, jednak uspokoi to ruch w okolicy.
  • strefy zamieszkania: dla lokalnej społeczności oznaczałaby ona większe bezpieczeństwo pieszych, zwłaszcza dzieci, osób starszych oraz rowerzystów.
  • strefy kiss and ride przed pobliską szkołą. 

Poznaj propozycje rozwiązania

Dlaczego proponujemy zmiany?

Każdy, kto mieszka przy ulicach Ursynowskiej, Racławickiej, Olkuskiej czy Bałuckiego w obszarze między ulicami Kazimierzowską i Puławską wie, że w godzinach szczytu tworzą się na tych osiedlowych ulicach korki. Kierowcy zachęcani podpowiadanym przez nawigacje skrótem liczą, że przecinając nasze osiedle, zyskają na czasie. Pandemia była jedynie krótkim oddechem od uciążliwego ruchu. Ostatnie poluzowanie obostrzeń spowodowało szybki powrót korków na naszych ulicach.

Te samochody pojawiały się na naszych uliczkach nie dlatego, że ich kierowcy mieli u nas jakiś interes do załatwienia, ale przede wszystkim dlatego, że przeciskali się przez nasz kwartał próbując ominąć ul. Puławską i dostać się do ul. Dolnej. (to zdanie jest trochę powtórzeniem zdania „Kierowcy zachęcani…”)

Sznur samochodów pod oknami to nie jest tylko sprawa kierowców. Trudno czasem otworzyć okno, bo wdziera się hałas i zapach spalin pracujących silników. Poruszanie się pieszo tuż obok stojących w korku samochodów i wdychanie spalin jest nieprzyjemne i szkodliwe dla zdrowia, zwłaszcza dla dzieci i osób starszych.  A do tego niełatwo jest wyjechać spod domu, czy dojechać do niego.

Na ulicy wypełnionej samochodami nie chodzi się wygodnie, szczególnie, kiedy jest się starszym, albo ma się do prowadzenia wózek z dzieckiem czy jedzie się na rowerze. Kiedy nie ma korka samochody jadą szybciej niż obowiązujące 30 km/h, przyspieszają od progu spowalniającego do następnego.

Takich zmian chce miasto – przygotujmy je po swojemu

To, co proponujemy jest motywowane chęcią zmiany kwartału w bardziej spokojne miejsce, sąsiedzką okolicę, której ulice nie są skupione na samochodach, ale na ludziach. Na tych ulicach toczy się część codziennego życia – możemy sprawić, że będzie nam wszystkich lepiej i zdrowiej.

Ograniczanie prędkości samochodów i ograniczanie tranzytu nie jest wyłącznie naszym pomysłem. Takie rzeczy na szerszą skalę chcą robić władze Warszawy. Dlaczego? Bo miejscy planiści chcą tworzyć bardziej przyjazne mieszkańcom kwartały. Bo samochody jeżdżące wolniej niż 30 km/h oznaczają mniej wypadków – szczególnie tych z udziałem pieszych. Samochody jadące jednostajnie wolnym tempem emitują mniej spalin a silniki pracują ciszej.

Dlatego w strategii Warszawa 2030 miasto zaplanowało, że będzie systematycznie wypychało samochody z osiedli na ulice pełniące funkcje tranzytowe. Na osiedla powinni wjeżdżać przede wszystkim ich mieszkańcy.

Prezydent Rafał Trzaskowski zapowiedział również wprowadzenie tzw. stref Tempo 30 na wszystkich lokalnych ulicach, a w ostatnich wystąpieniach urzędników, te zapowiedzi są podtrzymywane.

W projektowanym nowym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Warszawy zaplanowane są rozwiązania uspakajające ruch samochodowy i oddające więcej przestrzeni ulicznej na potrzeby okolicznych mieszkańców oraz na potrzeby sklepików, kawiarni i rzemieślników. . Nasza propozycja wychodzi naprzeciw tym zapowiedziom – chcemy wspólnie, w sąsiedzkim gronie przygotować własną wersję uspokojenia ruchu na ulicach naszego kwartału.Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął też prace nad poszerzeniem strefy płatnego parkowania na Górnym Mokotowie. W ramach tego procesu odbędą się konsultacje z mieszkańcami na temat zmiany organizacji ruchu – będzie konieczne dostosowanie obecnych zasad do potrzeb strefy płatnego parkowania.

Oznacza to również rewizję miejsc przeznaczonych obecnie na postój samochodów. Nasza propozycja daje szansę przygotowania projektu odpowiadającego na potrzeby mieszkańców kwartału, którzy mają samochody. Mamy czas przygotować swoją propozycję.

We współpracy z socjologami i inżynierami chcemy sąsiedzko wypracować propozycje, które będą zgodne z przepisami dotyczącymi ruchu drogowego i nadchodzącymi zmianami w planowaniu przestrzennym, organizacji płatnego parkowania oraz wdrażania stref Tempo 30. Jednocześnie chcemy przygotować rozwiązania, które nie obciążą dzielnicy kosztami.

Wariant podstawowy

Proponujemy wprowadzenie zmian, które nie będą kosztowne i nie będą wymagały przebudowy czy remontu ulic. Jednocześnie pozwolą na pozbycie się nadmiaru przejeżdżających samochodów, które nie muszą się pojawiać w naszym kwartale.

Ul. Bałuckiego dziś jest jednokierunkową. Jeśli zmienimy kierunek ruchu tak, żeby jeździło się po niej od ul. Racławickiej do ul. Ursynowskiej sprawimy, że pozbędziemy się samochodów jeżdżących tranzytem. Po takiej zmianie na ul. Bałuckiego nadal będzie można zatrzymywać się samochodami tak, jak dziś. Do tego będzie możliwość jazdy rowerami w obu kierunkach.

Żeby samochody jadące dziś tranzytem nie przeniosły się na ul. Racławicką, proponujemy wprowadzenie na niej ruchu jednokierunkowego: od Puławskiej do Kazimierzowskiej. Taki zabieg pozwoli też na utworzenie pasa postojowego dla samochodów po północnej stronie – dzięki temu powstanie miejsce dla ok. 25 samochodów. Dwa miejsca proponujemy wyznaczyć, jako miejsca do tymczasowego postoju pod szkołą, na wysadzanie dzieci (strefa kiss&ride). Jednocześnie poprowadzenie kontraruchu dla rowerów doprowadzi do zmniejszenia prędkości przejeżdżających samochodów.

Na ul. Ursynowskiej można wytyczyć pas ruchu dla rowerów.

 

Wariant rozbudowany

Rozwiązania zaproponowane w wariancie rekomendowanym mogą być również rozszerzone.

Jednym z wariantów jest wprowadzenie parkowania na ul. Ursynowskiej po obu stronach. Takie rozwiązanie funkcjonowało już kilka lat temu. Zaletą byłoby nie tylko podniesienie liczby miejsc postojowych (nawet o 30 miejsc), ale także zmniejszenie prędkości samochodów, a dzięki temu podniesienie bezpieczeństwa i zmniejszenie hałasu.

Drugą możliwą zmianą na ul. Ursynowskiej byłoby wprowadzenie parkowania ukośnego przy północnej stronie. W ten sposób przybędzie ok. 10 miejsc postojowych, a jezdnia zostanie zwężona – kierowcy będą jeździć wolniej.

Dodatkowym rozwiązaniem, które mogłoby zostać wprowadzone, byłoby utworzenie tzw. strefy zamieszkania na ul. Bałuckiego. Chodniki na Ursynowskiej i Racławickiej są dość szerokie i oddzielone od jezdni, więc piesi mogą się czuć bezpiecznie. Na Bałuckiego ta sytuacja jest trudniejsza – wprowadzenie tam strefy zamieszkania będzie wiązało się z koniecznością postoju w wyznaczonych miejscach (będzie ich tyle, co obecnie), a kierowcy będą zobowiązani przepuszczać pieszych na całej długości ulicy. Obowiązująca prędkość wyniesie 20 km/h.

Formularz

Weź udział

Spotkania, na których wysłuchamy Waszych uwag odbędą się online i w punktach konsultacyjnych w okolicy. 

 

Spotkanie on-line odbyło się.

 

Swoje opinie możecie również wysyłać poprzez formularz lub mailem na adres strefa.mieszkancow@gmail.com

Dostępny jest już raport ze spotkań w ramach „Sąsiedzkich rozmów”. 

Partnerzy

Organizatorzy

Strefa Mieszkańców to inicjatywa mokotowskich mieszkańców i lokalnych organizacji społecznych postulująca wprowadzenie stref zamieszkania na uliczkach osiedlowych Mokotowa. Priorytetem są ulice przy placówkach edukacyjnych aby podnieść bezpieczeństwo dzieci, zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i hałasu na ulicach, gdzie one przebywają.

Obserwuj na Facebook.

Polski Alarm Smogowy (PAS) to inicjatywa zrzeszająca ruchy obywatelskie walczące o poprawę jakości powietrza w Polsce. PAS dąży do osiągnięcia jakości powietrza spełniającej normy obowiązujące w naszym kraju. Polski Alarm Smogowy jest organizacją ponadpartyjną, współpracującą z samorządami, organizacjami pozarządowymi i środowiskami naukowymi.

Obserwuj na Facebook.

Realizator konsultacji

“Głos Ulicy” firma zajmująca się profesjonalnie badaniami i realizacją procesów konsultacyjnych dotyczących przestrzeni publicznej m.in. skwerów, ulic, parków, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Specjalizuje się w nowatorskich projektach miejskich tj. parki kieszonkowe, woonerfy/podwórce miejskie, centra lokalne. Współpracuje z m.st. Warszawa, architektami, urbanistami.

2016
Projekt do Budżetu Partycypacyjnego “Bałuckiego- ulica dla mieszkańców, czyli pierwszy podwórzec miejski w Warszawie” zakładający wprowadzenie strefy zamieszkania i odwrócenie kierunku na ul. Bałuckiego- niewybrany w głosowaniu https://bo.um.warszawa.pl/projekt/1850?user=

listopad 2016 r.
Złożenie wniosku w ramach inicjatywy lokalnej o odwrócenie ruchu na ul. Bałuckiego poparty ponad 80 podpisami mieszkańców. Wniosek rozpatrzony negatywnie ze względu na konieczność przeprowadzenia analizy ruchu.

styczeń 2017 r.
Spotkanie z Burmistrzem Dzielnicy Mokotów panem Bogdanem Olesińskim, na którym pojawiła się propozycja zmiany pierwszeństwa na skrzyżowaniu Bałuckiego/Olkuska jako środek zaradczy.

kwiecień 2017 r. 
Spotkanie z Radnym Dzielnicy Mokotów Markiem Rojszykiem. Radny złożył w naszej sprawie interpelację do Burmistrza Dzielnicy o podjęcie działań zmierzających do rozwiązania problemu korków w okolicy. Burmistrz odmówił przeprowadzenie analizy ruchu ze względu na ograniczenia budżetowe.

https://bip.warszawa.pl/NR/exeres/974C1C69-7DF9-4DA2-BDBC-5F2533D2E3D8,frameless.htm
https://bip.warszawa.pl/NR/exeres/B919212D-D756-4452-9385-72197F1891AC,frameless.htm

czerwiec 2017 r.
Projekt do Budżetu Partycypacyjnego “Szlak spacerowy na Mokotowie bez spalin – mech zjadający smog”  zakładający m.in. odwrócenie kierunku ruchu na Bałuckiego. Zweryfikowany negatywnie ze względu na konieczność wykonania badań i analizy ruchu.
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/9027?user=

październik 2017 r.
Burmistrz Dzielnicy Mokotów oraz Naczelnik Wydziału Inwestycji i Infrastruktury potwierdzają, że środki na przeprowadzenie analizy są zabezpieczone.  

kwiecień 2018 r.
Burmistrz Dzielnicy Mokotów p. Bogdan Olesiński przesuwa środki zarezerwowane na analizę ruchu na analizę rozwoju ruchu rowerowego na Starym Mokotowie. 

maj 2018 r.
Na wniosek mieszkańców na Sesji Rady Dzielnicy Burmistrz przywraca obiecaną wcześniej kwotę na przeprowadzenie analizy ruchu. 

czerwiec 2018 r. 
Ogłoszenie przetargu na przeprowadzenie analizy. Zgłasza się tylko jeden oferent proponujący kwotę niemal 3 krotnie większą niż założony budżet. Kwota zaoferowana nie odbiega od cen rynkowych. 

wrzesień 2018 r. 
Decyzja o braku wyboru wykonawcy ze względu na przekroczenie budżetu
https://www.facebook.com/stopkorki/posts/280131625937688

październik 2018 r.
Obietnica Burmistrza Dzielnicy p. Bogdana Olesińskiego o przyznaniu dodatkowych środków na przeprowadzenie analizy 

październik 2018 r.
Artykuł w Stołecznej “Jadą tranzytem z biurowego Służewca przez wąskie ulice. Mieszkańcy protestują.” https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,24061991,jada-tranzytem-z-biurowego-sluzewca-przez-waskie-ulice-mieszkancy.html

październik 2018 r.
Rozstrzygnięcie przetargu na wykonawcę analizy ruchu – wygrywa firma WYG Internacional

listopad 2018 r.
Badanie natężenia ruchu i analiza ruchu przygotowania przez firmę WYG Internacional

styczeń 2019 r. 
Publikacja raportu z analizy
http://bit.ly/2JroLEk

Najważniejsze wnioski i komentarze:

PROBLEM: „Największe problemy występowały na Puławskiej – Racławickiej – Dolnej – Olkuskiej, na wlotach ul. Olkuskiej oraz Puławskiej – od strony północnej i południowej. Na ul. Olkuskiej kolejka pojazdów była na tyle duża, że przenosiła się na pobliskie ulice prowadzące do niej, tj. ul. Bałuckiego i dalej do Racławickiej oraz do ul. Ursynowskiej.” To wiemy i obserwujemy.

„(…) przyczyną występowania wzmożonego ruchu i dużych kolejek wzdłuż ul. Olkuskiej, Racławickiej, Bałuckiego i Ursynowskiej w szczycie popołudniowym jest chęć skrócenia drogi przez kierowców podróżujących z rejonów na zachód od analizowanego obszaru miasta, chcących przedostać się na ul. Dolną”. To wiemy i obserwujemy.

„Źródłem wskazanych wyżej problemów jest zespół skrzyżowań ul. Puławskiej z ul. Dolną, w szczególności trzy krytyczne relacje: skręty w lewo i w prawo z ul. Puławskiej w ul. Dolną oraz wlot ul. Olkuskiej (głównie relacja na wprost w ul. Dolną, stanowiąca ok. 80% ruchu na wlocie).” To obserwujemy choć 80% udział aut wjeżdżających w Dolną z Olkuskiej pokazuje skalę problemu.

ROZWIĄZANIE:

Dla przypomnienia:

WARIANT 1: odwrócenie ruchu na Bałuckiego oraz przedłużenie jednokierunkowej ulicy Racławickiej do ul.Tenisowej

WARIANT 2: odwrócenie ruchu na Bałuckiego

WNIOSKI po zmianie organizacji ruchu wg. raportu:

Wariant 1

zalety:

-zmniejszenie natężenia ruchu na ul.Bałuckiego, Racławickiej, Ursynowskiej

-poprawa warunków ruchu na wlocie ul.Olkuskiej na skrzyżowaniu z ul. Puławską

wady:

pogorszenie warunków ruchu w szczycie popołudniowym na ul.Odyńca, ul. Odolańskiej i ul. Puławskiej od południa

-pogorszenie dojazdów do posesji przy ul.Bałuckiego, Olkuskiej, oraz wyjazdów z ul. Ursynowskiej, Bałuckiego, Tenisowej i Dożynkowej

-wzrost czasu przejazdu pojazdów wjeżdżających w ul. Dolną od ul. Puławskiej od północy (o 4 min.), Odyńca (5 min.) i Puławskiej od południa (o 14 min.)

Wariant 2

zalety:

-zmniejszenie natężenia ruchu na ul. Bałuckiego i Ursynowskiej

-poprawa dojazdu do posesji przy ul.Bałuckiego i Ursynowskiej

wady:

-pogorszenie warunków ruchu w szczycie popołudniowym na ul.Odyńca, ul.Puławska do str. południowej, ul.Racławickiej

-pogorszenie warunków wyjazdu z posesji przy ul.Bałuckiego i Ursynowskiej

-wzrost czasu przejazdu pojazdów wjeżdżających w ul. Dolną od ul.Puławskiej od str. południowej (o18 min.) od Odyńca (10 min.).

marzec 2019 r.
Wniosek na Sesji Rady Dzielnicy do Burmistrza o wprowadzenie rozwiązania eliminującego ruch ponadlokalny w wariancie 1 lub wariancie 2. 

Negatywna odpowiedź Biura Polityki Mobilności i Transportu odnośnie wprowadzenia postulowanych zmian (ani odwrócenie ruchu na Bałuckiego ani odwrócenie na Bałuckiego i przedłużenie jednokierunkowej ul. Racławickiej)
https://www.facebook.com/stopkorki/posts/353499398600910

kwiecień 2019 r.
Negatywna odpowiedź Burmistrza Rafała Miastowskiego odnośnie propozycji zmian organizacji ruchu (odwrócenie ruchu na Bałuckiego lub odwrócenie ruchu na Bałuckiego i przedłużenie jednokierunkowego na ul. Racławickiej)
https://www.facebook.com/stopkorki/posts/358556821428501

24 maja 2019 r.
Protest mieszkańców na rogu Bałuckiego i Ursynowskiej 

Artykuł w Gazecie Wyborczej” Korek z Mordoru trafia w wąską uliczkę na osiedlu. “Najgorszy jest smród spalin. Nie da się otworzyć okien”.
https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,24824804,korek-z-mordoru-biegnie-pod-ich-oknami-najgorszy-jest-smrod.html

maj 2019 r.
Petycja do Burmistrza Dzielnicy Mokotów złożona na Sesji Rady Dzielnicy o wprowadzenie organizacji ruchu eliminującej ruch tranzytowy przez kwartał.

wrzesień 2019 r.
Negatywna odpowiedź Burmistrza Dzielnicy p. Rafała Miastowskiego odnośnie wprowadzenia zmiany organizacji ruchu eliminującej ruch ponadlokalny. 
https://www.facebook.com/stopkorki/posts/442024096415106

wrzesień 2019 r.
Projekt do Budżetu Obywatelskiego “Mokotowskie strefy dla mieszkańców”, wprowadzający strefy zamieszkania w wybranych kwartałach Górnego Mokotowa. Zweryfikowany negatywnie ze względu na czas realizacji wykraczający poza jeden rok. 
https://bo.um.warszawa.pl/projekt/18483?user=

listopad 2019 r.
Wniosek na Sesji Rady Dzielnicy w imieniu grupy mieszkańców #StrefaMieszkańców  o stworzenie stref zamieszkania na lokalnych ulicach Mokotowa.

luty 2020 r.
Prezentacja idei #strefamieszkańców dla Radnych Warszawy m.in. p. Iwony Wujastyk, p. Agnieszki Jaczewskiej -Golińskiej, p. Mariusza Frankowskiego, p. Pawła Sawickiego, p. Marka Szolca  na Komisji Infrastruktury i Inwestycji oraz Dyrektora Biura Polityki Mobilności i Transportu p. Waldemara Laska, która została przyjęta za aprobatą. 
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1124232091252933

marzec 2020r.
Artykuł w Gazecie Wyborcze “Mokotów jak Barcelona: skwery na środku skrzyżowań i strefa obniżonej prędkości “tempo 20”. Radni przyklaskują zmianom”
https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,25760958,mokotow-jak-barcelona-skwery-na-srodku-skrzyzowan-i-strefa.html

Spotkanie z Wiceprzewodniczącym Rady Warszawy p. Sławomirem Potapowiczem.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1134476343561841

czerwiec 2020 r.
Spotkanie z Dyrektorem Biura Polityki Mobilności i Transportu p. Waldemarem Laskiem.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1211933292482812

lipiec 2020 r.
Spotkanie z Burmistrzem Dzielnicy Mokotów p. Rafałem Miastowskim, Wiceburmistrzem p. Ozimkiem oraz p. Skolimowskim, którzy określili postulat wprowadzenia stref zamieszkania na lokalnych ulicach w wybranych kwartałach jako: nieinteresujący, niezasadny, niemożliwy do zrealizowania.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1253709204971887

lipiec 2020 r.
Interpelacja Radnej Warszawy p. Agaty Diduszko-Zyglewskiej ws. wprowadzenia stref zamieszkania na lokalnych ulicach w wybranych kwartałach Mokotowa.
https://bip.warszawa.pl/NR/exeres/C3EF7589-C414-4068-9BF5-7BE4F1776AF5,frameless.htm

sierpień 2020 r.
Artykuł w Gazecie Wyborczej “Mokotów to nie Barcelona, piesi nie wyjdą na ulice. Witajcie w królestwie samochodów”.
https://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,26202126,mokotow-to-nie-barcelona-i-piesi-nie-wyjda-na-srodek-malych.html

Spacer z Wiceprzewodniczącym Rady Dzielnicy panem Sławomirem Potapowiczem.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1264897393853068

wrzesień 2020 r.
Przejazd rowerowy z Wiceprzewodniczącym Rady Warszawy p. Sławomirem Potapowiczem oraz radnym warszawskim p. Pawłem Sawickim.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1296531230689684

Informacja o tym, że do Burmistrza Dzielnicy Mokotów wpłynęły 82 głosy poparcia dla wprowadzenia stref zamieszkania i 3 głosy sprzeciwu. 
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1290042408005233

Spotkanie z Prezydentem Robertem Soszyńskim.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1284571108552363

październik 2020 r.
Spotkanie online z Dyrektorem ZDM p. Tomasem Dombim, Naczelnikiem Wydziału Zrównoważonego Transportu p. Arturem Tonderą-Bliźińskim, naczelnikiem Wydziału Komunikacji p. Mikołaj Pieńkosem i odpowiedzialną za program Szkoła na 6 p. Agnieszką Rogalą. 

grudzień 2020 r.
Interpelacja Radnej Dzielnicy Mokotów Melanii Łuczak ws. braku odpowiedzi na wniosek z listopada 2019 r. o wprowadzenie stref zamieszkania na lokalnych ulicach w wybranych kwartałach na Mokotowie. Z odpowiedzi z 18 grudnia 2020 r. wynika, że ma się odbyć spotkanie online Komisji Gospodarki Komunalnej, Inżynierii Miejskiej i Ochrony Środowiska ws. wprowadzenia stref zamieszkania. Do dziś Komisja się nie zebrała. 
https://bip.warszawa.pl/NR/exeres/2D9950A6-C2D2-4046-9BE3-40263A871EEF,frameless.htm

styczeń 2021 r.
Zapowiedź zwołania Komisji Gospodarki Komunalnej, Inżynierii Miejskiej i Ochrony Środowiska ws. wniosku złożonego w listopadzie 2019 r. o wprowadzenie stref zamieszkania na ulicach lokalnych w wybranych kwartałach Mokotowa.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1396258040717002

luty 2021 r.
Pozytywna odpowiedź  Biura Polityki Mobilności i Transportu ws. wprowadzenia stref zamieszkania ale z koniecznością zrównania poziomu chodnika i jezdni.
https://www.facebook.com/strefamieszkancow/posts/1408625272813612

maj 2021 r. 
Po 1,5 roku od złożenia wniosku na Sesji Rady Dzielnicy temat wprowadzenia stref zamieszkania rozpatrzony zostaje przez dzielnicową Komisję Gospodarki Komunalnej, Inżynierii Miejskiej i Ochrony Środowiska. 

Strefa zamieszkania to specjalna ulica, która służy poprawie bezpieczeństwa i komfortu życia mieszkańców.

Oznaczona jest znakiem drogowym D-40 dzięki któremu:
– piesi, jadący na rowerze* mają pierwszeństwo przed kierowcą jadącym samochodem
– parkować można tylko na wyznaczonych miejscach postojowych
– obowiązuje ograniczenie prędkości do 20 km/h
Do strefy zamieszkania, każdy ma prawo i może wjechać samochodem ale musi liczyć się z tym, że musi ustąpić pierwszeństwa pieszym, którzy mają prawo poruszać się po całej szerokości ulicy, także na jezdni.

Specjalnym rodzajem strefy zamieszkania jest woonerf/podwórzec miejski. Na takiej ulicy:
• poziom chodnika i jezdni jest zrównany
• Wjazd i wyjazd jest wyniesiony i zwężony aby dać jasny sygnał, że kierowca wjeżdża do specjalnej przestrzeni, gdzie musi zwolnić.
• Ulica nie ma prostego toru jazdy, samochód porusza się zygzakiem, skrzyżowania są wyniesione, pojawiają się przewężenia. Te zabiegi mają na celu to, aby kierowca jechał ze stałą, niską prędkością.

Dzięki temu ruch jest uspokojony, ulica jest bezpieczniejsza a emisja spalin mniejsza.
Pomysł na strefy zamieszkania/miejskie podwórce czy z holenderskiego woonerfy pojawił się w latach 70. XX wieku w Holandii, gdy nagły wzrost liczby samochodów i ofiar wypadków samochodowych wśród dzieci wymusił ograniczenie ruchu w pobliżu szkół i osiedli mieszkaniowych. Strefa zamieszkania to jednocześnie ulica, deptak, parking i miejsce spotkań, popularne w wielu miastach Europy a ostatnio także w Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu ale przede wszystkim w Łodzi.

* dzieci do lat 10 w towarzystwie opiekuna
Grupa mieszkańców Mokotowa zrzeszona w inicjatywie Strefa Mieszkańców walczy o wprowadzenie stref zamieszkania na lokalnych ulicach Mokotowa, zwłaszcza przy szkołach, przedszkolach i żłobkach. Naszym celem jest poprawa bezpieczeństwa, ulice wolne od smogu i hałasu, z większą ilością zieleni. Chcemy stworzyć przyjemną, wygodną i zdrową przestrzeń.

PETYCJA DO BURMISTRZA DZIELNICY MOKOTÓW M.ST. WARSZAWY PANA RAFAŁA MIASTOWSKIEGO

My, niżej podpisani mieszkańcy i odwiedzający kwartał ulic Ursynowska-Kazimierzowska-Racławicka-Puławska, domagamy się od władz Mokotowa:
 
– zapewnienia bezpieczeństwa na drogach lokalnych dla pieszych przede wszystkim dla dzieci, młodzieży i osób starszych
– wyeliminowania ruchu ponadlokalnego z całego kwartału
– uspokojenia ruch samochodowego
– uporządkowania parkowania w okolicach szkoły w postaci strefy kiss & ride
– wyznaczenia bezpiecznego miejsca do poruszania się rowerami i hulajnogami na jezdni
 
 
Warszawa, 31 maja 2021 r.
 

ORGANIZATORZY


Strefa Mieszkańców

Strefa Mieszkańców to inicjatywa mokotowskich mieszkańców i lokalnych organizacji społecznych postulująca wprowadzenie stref zamieszkania na uliczkach osiedlowych Mokotowa. Priorytetem są ulice przy placówkach edukacyjnych aby uspokoić ruch, podnieść bezpieczeństwo dzieci, zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza i poziom hałasu.

Obserwuj na Facebook.


Polski Alarm Smogowy

Polski Alarm Smogowy (PAS) to inicjatywa zrzeszająca ruchy obywatelskie walczące o poprawę jakości powietrza w Polsce. PAS dąży do osiągnięcia jakości powietrza spełniającej normy obowiązujące w naszym kraju. Polski Alarm Smogowy jest organizacją ponadpartyjną, współpracującą z samorządami, organizacjami pozarządowymi i środowiskami naukowymi.

Obserwuj na Facebook.


Warszawa Bez Smogu

Warszawa Bez Smogu (WbS) to inicjatywa powstała w 2016 r., która walczy o poprawę jakości powietrza w stolicy. Walczy z kopciuchami i zanieczyszczeniami samochodowymi. Udało się im doprowadzić do powstania pierwszej w stolicy stacji pomiarowej mierzącej zanieczyszczenia z kominów domów, a także do wprowadzenia programu dopłat do wymiany pieców przez m.st. Warszawa.

 

Obserwuj na Facebook.


REALIZATOR KONSULTACJI

Głos Ulicy

“Głos Ulicy” firma zajmująca się profesjonalnie badaniami i realizacją procesów konsultacyjnych dotyczących przestrzeni publicznej m.in. skwerów, ulic, parków, miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. Specjalizuje się w nowatorskich projektach miejskich tj. parki kieszonkowe, woonerfy/podwórce miejskie, centra lokalne. Współpracuje z m.st. Warszawa, architektami, urbanistami.